Rólunk

A Ráckevei Duna Baráti Kör 2003-ban kifejezetten azért alakult, hogy az 1980-as években beszüntetett MAHART hajójáratainak hiányát valahogy pótoljuk, és újra lehetővé tegyük a közforgalmú hajózást a Ráckevei-Dunaág teljes hosszában.

Evezős hajó a Dunán Ulmban, hagyományos 'Ulmer Schachtel' rekonstrukció modern környezetben.

Alakulásunk katalizátora az Ulmi Duna Baráti Kör volt, akik 2000 nyarán látogattak városunkba egy, a valamikori ulmer schachtelek emlékére és formájára épített, annak jellemzőit magán viselő fahajóval, melyet persze már motorral hajtottak. A velük való megismerkedés, és az ő bíztatásuk hozta lendületbe kezdeményezőkészségünket, formálta gondolatainkat, sikeres példájuk mutatott utat.

A Balabán hajó szárazdokkban.

A kezdő lépéseink megtételét követően az ő hajójuk teljes tervdokumentációját átadták, így 2005-ben elkezdődhetett a munka. Tagjaink egyike asztalos üzemmel, egy másik lakatosipari üzemmel rendelkezett, ők adták a munkálatok gerincét, akik együttműködésével 2010-re elkészült, és ősszel le is vizsgázott a Balabán hajó. Tagságunkat eleve a tervezett feladathoz is toboroztuk, így addigra volt több hivatásos hajós tagunk is, így a szükséges hatósági engedélyek feltételéül szabott személyi feltételeket tagságunkon belül tudtuk biztosítani hosszú éveken keresztül tisztán társadalmi munkában, mint ahogy a hajóépítés is nagyrészt így zajlott.

Régi kép a Balabán hajóról, a ráckevei híd alatt áthaladva.

2011.-ben kezdtük meg a közforgalmi hajóztatást részben meghirdetett nyílt sétahajó járatok, részben megrendelésre, családi és céges rendezvényekre kiállított különjáratok formájában. 2015-től kibővítettük hajózásunk hatókörét, együttműködési megállapodást kötöttünk a szigetszentmiklósi Kis-Dunamente TDM.-el, akinek a szervezésében már Szigetszentmiklóson is végzünk rendszeres sétahajóztatást, ahol a legkedveltebb túránk a teljes Csepel Szigetet megkerülő egész napos hajós program. Útjainkon hajóvezetőink élőszóban, idegenvezetés keretében ismertetik meg utasainkat a Ráckevei-Dunaág természeti értékeivel, hívják fel utasaink figyelmét a látnivalókra és menet közben bemutatják a környék épített örökségét, főbb történelmi eseményeit.

Fahajónk különlegessége a vashajókhoz képest mindkét utastérben a motorhang és rezgés tökéletes elszigeteltsége, abszolút csendes járása.

A Balabán hajó két fedélzettel rendelkezik, melyek bármelyikén 30 utas kényelmesen utazhat. Felső fedélzetünk nyitott, de ponyvával védett, az alsó is teljesen megnyitható, vagy az időjárás függvényében zárttá alakítható ment közben is.

A Balabán hajó felső fedélzete, háttérben nyugodt víztükörrel.

Hajónk igazi unikum, mely az egykori ulmer schachtelekre, a XVIII. sz.-i német betelepítésre emlékeztet, fahajóként talán az egész vaskapu feletti Dunaszakasz egyetlen közforgalmi utasszállító fahajója, mely a 220 Lóerős motorjával a Duna folyásával szemben is kellő sebességgel tud közlekedni. Üzemeltetését pedig nem vállalkozás, hanem a helyi hagyományokat ápoló és a Dunát kedvelő tagságú egyesület tart üzemben és biztosítja a vendégei teljes megelégedésére szolgáltatásait.