A hajót a 2001-ben alakult Ráckevei Duna Baráti Kör építette és üzemelteti. 32 személy sétahajóztatására, kirándulásaira alkalmas, hisz minden, a dunai hajózásra előírt navigációs és biztonsági felszereléssel, de konyhával és mellékhelyiséggel is rendelkezik. Kétszintes fedélzetén a 20 m. hosszú és 3 m. széles hajó az utasok kényelmes és tágas elhelyezését biztosítja: a felső nyitott páratlan élményt nyújt az utasoknak szép idő esetén, az alsó zártban pedig rosszabb időben is kellemes a hajózás.

A több-mint 100 éves múltra visszatekintő szervezet, az Ulmi Dunabarátok Köre http:/www.donaufreunde-ulm.de  biztatására kezdtünk a hajóépítésbe és 2010-ben bocsátottuk vízre.

A Ráckevére látogató és az itt élő emberek rendszeres hajóztatásán túl a legnagyobb eddigi utunk a szerbiai Keve (szerbül Kovin) városába vezetett, ami a Dunán 500 km. oda, majd 500 km visszautazást jelent.

A hajó úszótestét az Ulm környékén a középkorban használatos un. „Ulmer Schachtel”, azaz ulmi skatulyák mintájára hagyományápolási céllal építettük éppúgy, mint a saját hajóikat ulmi barátaink.

Ezeket a hajókat annak idején fagerendákból ácsolták össze egyetlen útra. A hajó tengelyvonalában elől és hátul egy-egy 6-7 m. hosszú evező nyúlt ki, melyekkel a megrakott hajókat a Duna sodorvonalába „tolva”, majd ott irányítva úsztatták a „skatulyákat” lefelé. A célállomáson kirakodtak, majd szétszedve, a hajó anyagát is értékesítették.

Az 1700-as években a török uralom utáni gyér lakosság növelésére Ráckeve környékére nagy számban telepítettek be német családokat többek között Ulm környékéről is. Több család őrizte az emlékezetében, hogy az ősök hajóval, a Dunán érkeztek az új hazába. Ha ezeknek a fennmaradt információknak hinni lehet, akkor a vízi áttelepülések szinte biztosan ilyen „skatulyákban” történtek, hisz erre a célra alkalmasabb eszköz az idő tájt nem létezett, ugyanis praktikusan mind a lakás-, mind a gazdálkodási eszközeiket is magukkal tudták így hozni, sőt a megérkezéskor a”kifogyhatatlan” Fekete Erdő faállományából származó gerendák is velük „utaztak”, s a megérkezéskor építőanyagként is azonnal a rendelkezésükre álltak.

A Balabán az egész Dunán kuriózumnak számító hajó. Amerre járunk, mindenhol elismeréssel és csodálkozással nézik a már szinte egyetlen teljesen fából készült utasszállító dunai hajót.

Családi-, közösségi- és céges rendezvényekre egyaránt szívesen bérlik, s amerre ilyenkor megfordul, árad a jó kedv és a felhőtlen vidámság.

Szöllősi Árpád
RDBK. Elnökh.

T:+36 (20) 926-2160
szollosia@korax.hu