A Balabán Hajó
A Vaskapu feletti Dunaszakasz egyetlen fából készült közforgalmi utasszállító hajója. Fa építőanyagának köszönhetően teljes csendben, motor-zaj és rezgésmentesen biztosítja a teljes és önfeledt kikapcsolódást, a látnivalókban történő tökéletes, zavartalan elmélyülést mindkét fedélzetén.

Alsó része formailag az egykori ulmer schachtelt mintázza, amely dunai jármű a magyar történelemhez a XVIII. sz.-ban kötődik szorosan. A sikeres török elleni hadjárat a győztes 1697-es Zentai csatával lezárul ugyan, de az ország lakossága lefeleződött a 150 éves török uralom alatt. A visszafoglalt területek mielőbbi gazdasági fellendítésének alapfeltétele volt a lakosság bővítése, a korszerű tudás importja, mely érdekében német tartományok lakóit igyekeznek minél nagyobb számban betelepíteni a felszabadított, de elnéptelenedett területekre, melyet ingyen megszerezhető földterületekkel ösztönöztek. Ezért az 1700-as évek elejétől a végéig kb. 280 ezer német érkezik az országba, szinte valamennyien ulmer schachtereken megtéve a két ország közötti utat.

Ez a vízijármű a maga korának legtöbbször látott dunai hajója volt, melyek mindig csak lefelé, a Duna sodrásával úszva szállították aktuális terhüket. Ulm környékén építették tucatjával e járműveket a Fekete Erdő fáiból fűrészelt gerendákból, melyeket egymáshoz erősítve, közéjük szárított mohát szorítva alakítottak ki vízszivárgás mentesre. Középre fa kajütöt építettek, ennek két végéhez pedig faállványt erősítettek járópadlóval, ami a kormányzást végző evezősök „munkapódiuma”-ként szolgált. A schachter elejére és végére állványt ácsoltak, amihez a kormányzásra szolgáló evezőket rögzítették. Általában 2 elől és 2 hátul biztosította a járművek kormányzását, s a kisebb szelek ellen a jármű biztonságos vizeken való megtartását, irányítását. Megérkezés után szétszedték a schachtereket, s a beépített faanyagot épületfaként értékesítették, nem bajlódtak az ár elleni vontatásukkal. A személyzet postakocsin hazautazott majd egy új járművel elindulva végezték dolgukat jégolvadástól a fagyok beálltáig. 2-3-4 hét alatt tették meg az utat Ulm környékéről maximum a mai Vaskapuig hajózva utasaikkal évszaktól, időjárástól és az uticéljuktól függően.

A Balabán hajó mozgatásáról 220 LE teljesítményű Deutz motor gondoskodik, mely lehetővé teszi a hajó biztonságos haladását a Duna folyásával szemben is. Rendszeresen járunk vele a Csepel sziget körül, többször Ráckevéről Bajára és vissza, de lehajóztunk korábban az aldunai Keveváráig, megtéve vele oda-vissza azt az utat, melyet Ráckeve egykori alapítói 1440-ben Kevevárról ide a Csepel szigeti Szentábrahám monostoráig megtettek, menekülve az egyre sűrűsödő török támadások elől.
Hajónkkal rendszeres sétahajójáratokat hirdetünk, melyeken hajóvezetőink élőszóban mutatják be a környék és a Ráckevei-Dunaág természeti értékeit, történelmét és építészeti emlékeit. Ezeken kívül családi eseményeket, (esküvők, névnapi-, születésnapi bulikat, lány- és legénybúcsúkat, stb.) továbbá céges csapatépítő programokat, hajós bórkóstolót, osztálykirándulásokat, nyugdíjas csoportkirándulásokat egyaránt vállalunk.